Lectura de azi, mandria de maine

  • 15 august 2010
  • "Citeste mult, nu multe!", zice Pliniu cel Tanar, iar Seneca adauga si el, zicand: "Voiesti ca cititul sa-ti lase impresii trainice? Margineste-te la un mic numar de autori, insufletiti de multa intelepciune, si hraneste-te cu nesat din cuvintele lor! Multimea cartilor imprastie puterile spiritului.
    Care a fost ultima carte citita? Dar, mai ales, cand a fost asta? Prin scoala generala, probabil in liceu, pentru bac? Si nici atunci nu ati citit cartile din programa scolara, cele necesare sustinerii bacului la romana, ci ati pus mana pe o carte de comentarii si, neavand habar despre opera in cauza, ati apucat sa tociti!

    Interesul pentru lectura suplimentara a scazut. Un studiu arata ca numai 1 din 8 persoane mai merg la biblioteca dupa o carte, acea persoana fiind, cred, un profesor. De ce nu mai citim?
    Poi, sa vedem....Acelasi studiu spune ca:
    1. continutul cartilor, mai ales a celor din secolul 20, nu mai corespunde aspiratiilor tinerilor de azi
    2. copii sunt atrasi de imagini sintetizate si de sunete, paginile cartilor devenind greu de "vizualizat" in urma lecturarii; tv'ul si pc'ul au luat locul aventurilor lui David Copperfield
    3. adultii nu mai au timp de carti; in lupta pentru un job mai bun, mai multi bani si o viata mai plina, nu'si mai permit sa aloce timp lecturii; e de preferat un somn bun sau un tv (app, eu nu stiu ce vede lumea la tv; eu, una, pur si simplu, m'am saturat de prostiile guvernarii, de toate discutiile alea publice fara rezultate, de stirile de la ora 5, de celelalte stiri care arata inundatii, incendii; noroc ca mai e un discovery sau un hbo)

    Revenind...Am o pretena, fata absolventa de filologie, cu o cultura generala destul de bogata. Imi place de ea, mi se pare ca stie orice, si asta pentru ca sunt de acord cu vorba aia:cine are informatia, detine puterea. Si cum naiba sa fii informat, sa stii ceva, sa fii capabil sa porti o discutie frumoasa, cand esti obtuz, cand vocabularul ti'e deficitar, cand capacitatea de conversatie e minima?

    Bine, asta nu inseamna sa citesti tot ce'ti cade'n mana. Sunt carti si carti. Eu merg pe mana pretenei respective, plus a inca catorva oameni, in a caror judecata si gusturi am incredere.
    "Cartile rele sunt o otrava morala, care raspandesc raul. Autorii rai, chiar dupa ce-au fost asezati in mormant, continua sa omoare inimile urmasilor, din generatie in generatie. Cartea buna este o comoara pentru viata, iar cea rea este un duh chinuitor."
    Cam drastic citatul de mai sus, dar e vorba de ideile pe care respectivii autori le cultiva. Pana la urma, citesti ce crezi ca'ti va fi folositor sau te destinde.Nu'ti place, o lasi jos si ei alta, pana o gasesti pe ceea care te satisface.

    Acestea fiind spuse, spor la citit! Incepeti cu o carte mica...Adrian Aldea - Oameni si bisturie.

    Salve!

    2 comentarii:

    Andrei Bibire spunea...

    Greu mai misti blogu` asta. Ce-ai patit de n-ai mai scris de atata timp?:P. Apropo de faza cu informatia. Si reciproca e valabila: cine are puterea, detine informatia. Gandeste-te la un presedinte si la serviciile secrete. Cand te intorci in Iasi?

    Gentimir Irina-Elena spunea...

    Nu misc eu greu...n'am avut net pana saptamana asta. In Iasi, ori zilele care vin, ori pe 1 oct, sa vad cum am chef. Puterea nu inseamna numai servicii secrete, ci si cunostintele pe care le ai in plus fata de restul. Ce zicea Sorin... :)

    Trimiteți un comentariu